Free Space NOT Myspace


FREE SPACE, NOT MYSPACE!


De ce e de căcat myspace-ul….











În primul rând, cine deține Myspace?!


Un om de afaceri australiano-american numit Rupert Murdoch. Pe scurt, e miliardar, prieten apropiat de-al familiei Bush, propagandist politic prin intermediul imperiului său media (printre care se numără și faimosul canal Fox News, primul canal de televiziune din Statele Unite) și susține activ operațiunile militare ale SUA în întreaga lume. În timpul pregătirilor pentru invazia Irak-ului, 175 de ziare și surse media din întreaga lume, care aparțineau lui Murdoch, au susținut fără pic de ambiguitate, procesul războiului.


De ce să boicotezi Myspace?


Logica e simplă. Cel mai epuizant efort pentru media care își bazează afacerea pe reclame este crearea de conținut. Conținutul rețelei Myspace este creat în proporție de 100% de utilizatori. Dl. Murdoch a cumpărat Myspace pentru suma de 580 de milioane de dolari iar acum se estimează ca valorează de zece ori mai mult. Și asta datorită fiecăruia dintre utilizatorii Myspace...Iar această valoare adăugată nu face decât să întărească puterea și controlul social asupra populațiilor. Și mai trist este să vezi trupe de punk care se declară anti-capitaliste și care susțin că apără pe de o parte alternativele, vânzându-se fără nici o problemă pe Myspace, pe de cealaltă parte, sub o reclamă la o companie aeriană sau la una de telefonie mobilă. Mai rău, din ce în ce mai puțini oameni își pun întrebări în această privință. a devenit foarte repede la modă, făcând multe trupe să ia în considerare opțiunea unui profil pe Myspace chiar dupa prima repetiție. O mașinărie stupidă înțesată cu reclame a devenit vitală, cu susținători ce devin fioroși atunci când îi întrebi ce se află sub cortină. Unii predică DIY-ul dar nu se obosesc nici măcar jumătate de oră pentru a publica un website care să conțină muzica lor și să transmită orice vor lumii. Tipii aia petrec ore întregi scriind piese, versuri, înregistrând, și aduc afară tot ce au în străfundul ființei lor...doar pentru a le arunca înspre toată lumea prin intermediul site-urilor de căcat, pline cu reclame, care aparțin unuia din cele mai mari gunoaie de pe Pământ.. „pentru că e simplu, ușor și aproape toată lumea are unul”. Și „asta e dacă un fascist împuțit se îmbogățește, atât timp cât noi putem avea piesele noastre foarte politice și anti-militariste disponibile pe net”... . Atunci când catalogul de la Dell, sau flyere pentru o bancă, ce evident ar fi sponsorizat concertul, vor fi împărțite la evenimente, cu siguranță va fi cineva care să explice că procesul rămâne subversiv și zdruncină în continuare sistemul...scuze în avans, dar nu suntem convinși.


Câteva răspunsuri pentru argumentele auzite de prea multe ori....


„Myspace este un instrument formidabil”


Și cum se descurcau oamenii înainte de Myspace? Păi, construiau site-uri web ei înșiși cu propriile lor degete și cu propriul creier, își trimiteau unii altora e-mail-uri și totul funcționa foarte bine. Conexiunile și rețelele se organizau și ele în aceeși modalitate. Se inspirau din mișcarea punk, care a susținut mereu abordarea DIY în acțiunile sale. Do It Yourself / realizarea unei pagini web pentru a prezenta o trupă. Oricine poate face asta, sau măcar are vreo cunoștință care știe minimul necesar în materie de sisteme computerizate. Asta necesită (puțin) mai mult efort decât deschiderea unui cont pe Myspace dar ne permite să rămânem independenți.


„E păcat să boicotezi Myspace, din moment ce e o unealtă excelentă și gratuită de comunicare pentru mii de trupe. Mulțumită Myspace, putem asculta și comunica, cu trupe de care nu putem auzi nicăieri altundeva... sau aproape nicăieri”


Greșit. Există încă (din fericire) mii de trupe care nu au cont pe Myspace, sau care nici măcar nu-și doresc unul. Și nimic nu vă împiedică să le descoperiți cu ajutorul oricărui motor de căutare bun, citind fanzine, ascultând emisiuni radio de calitate sau discutând pe forumuri de profil.


„Putem întâlni atât de mulți oameni, mulțumită Myspace”


Serios? Deci nu era vorba doar despre menționarea acelui ”Merci de add”!? Oricine se poate lăuda că are destui prieteni virtuali în scena underground...Dar ce rost are?

”Dacă ne punem întrebări cu privire la Myspace, atunci ar trebui să ne punem întrebări cu privire la întregul lanț: furnizorii de energie, marca computerului etc.” Acest mod de a gândi e greșit. Trebuie separate clar lucrurile pentru care există posibilitatea de alegere și lucrurile pentru care nu există această posibilitate. În multe locuri, în prezent nu există nici o modalitate alternativă de a evita furnizorul național de energie. În mod similar, știți vreo modalitate de a evita fabricanții de calculatoare? Noi nu... E ciudat să pui Myspace-ul la același nivel cu un furnizor de energie, din moment ce acesta din urmă este evident mai vital decât primul.


„Știm că exită multe lucruri de criticat la Myspace, dar...”


Ar trebui păstrat în vedere principiul DIY: - Dacă ceva e cunoscut ca fiind greșit sau criticabil, se va încerca găsirea/propunerea unei alternative.


„Există pe Myspace trupe care sunt foarte implicate!”


Așa și?! Cine are nevoie să alerge după idoli? fie cu bună știință sau din ignoranță...


„Există lupte mai importante decât Myspace-ul”


Definirea priorității acțiunii este o modalitate de continuitate utilizată frecvent de cei care nu fac niciodată nimic în afară de căutatul scuzelor. Trebuie privit totul în ansamblu: cum acționează cineva concret împotriva capitalismului, și a altor surse de exploatare, dacă în permanență își anulează orice luptă, indiferent cât de simplă și de insignifiantă în aparență, ar fi aceasta? „Există lucruri mai importante decât vegetarianismul”, ”Există lucruri mai importante de făcut decât să critici Nike sau McDonalds”, „Lupta pentru sisteme de operare gratuite este ok, dar sunt lupte mai importante” și acum: „Ia și critică Myspace-ul, dar nu ai nimic altceva mai bun de făcut?!”....Fiecare dintre aceste lupte sunt doar abordări diferite ale aceleiași bătălii, îndreptate spre o luptă mai globală și mai constantă. Dacă ar fi să ne conformăm unei toleranțe nelalocul ei precum „Fii ceva mai cool omule, asta nu-i așa important”, tot avântul activismului zilnic s-ar pierde. Noi rupem toată mecanica activismului zilnic – care prin definiție, nu trebuie să fie neapărat remarcabil și să includă cât mai multe lucruri ce par „lipsite de importanță”. În cele din urmă, aceste lucruri se adună într-o luptă comună, la scara ei proprie, dar care măcar există.


Argumentul suprem: „Nu ne mai deranjați, Myspace e doar o unealtă care să conecteze trupele cu oamenii care le ascultă, într-un mod facil și rapid, blablabla....”


Ultimele cuvinte le lăsăm lui Patrick Le Fay, director general executiv al TF1 (televiziunea franceză cea mai urmărită): „În contextul unei afaceri, să fim realiști: în principiu, slujba noastră, spre exemplu slujba TF1, este să ajute Coca-Cola, spre exemplu, să-și vândă produsul (...). Dar activarea percepției unei reclame necesită garanția disponibilității creierului privitorilor. Emisiunile noastre urmăresc să obțină acea disponibilitate: să îl binedispună, să îl relaxeze, să îl pregătească între două reclame. Ceea ce vindem de fapt către Coca-Cola este timp disponibil al creierului uman (...). Nimic nu este mai dificil decât obținerea acestei disponibilități. Acolo se află nevoia de schimbare permanentă. Trebuie să căutăm în permanență programele care funcționează, care urmăresc moda, care navigheză pe trenduri, într-un context în care informația accelerează, se multiplică și devine standardizată.”



4 comentarii:

  1. Nu inteleg ce treaba are articolul asta pe blog (blog, care nu promoveaza d.i.y ethics, sau muzica punk). Nu este un articol aberant, dar majoritatea trupelor care au cont pe Myspace, au o portiune, si anume: website, unde isi au scris si site-ul lor "independent" de muzica. Cum ramane cu squaterii/squaturile care au Myspace, cu locurile D.i.y de peste tot, cu comunitatile autonome care au cont pe Myspace. Ne convine sa le bagam pe toate si pe toti in aceeasi oala cu Coca-cola si sa le dam foc? Eu nu vad ei sa se complice cu "oare Myspace e capitalist...si daca e...cat de capitalist este de la 0-10?"...pur si simplu, chiar au ceva mai important pentru care lupta, decat sa isi complice existenta cu asemena intrebari.

    Oricum, daca e tot sa o luam asa, cum ramane cu Yahoo? Eu cred ca in Romania predomina mai mult Yahoo decat Myspace. Un articol care sa boicoteze Yahoo ar fi mult mai util decat unul de acest gen. Dar, cui ii convine sa isi stearga adresa de pe Yahoo Messenger?

    Daca nu am fi anarho-poseri, nu am avea ce cauta pe internet. Mypspace, Yahoo, Facebook, Blogurile, sunt toate o apa si un pamant, doar ca fiecare critica ce nu are(gen nu are Mypspace dar foloseste Ymess'ul) si incearca sa isi justifice aparitia pe alte site-uri, bloguri, instant messaging programms, etc.

    RăspundețiȘtergere
  2. in primul rand, cine spune ca blogul nu promoveaza `diy ethics`? sau muzica punk?
    in al doilea rand, ma intreb daca ai citit articolul. pentru ca din ce scrii reiese ca nu. in textul asta sunt date raspunsuri la argumentele `de fier` care sunt aduse pro myspace. iar ce spui tu e fix unul din argumentele alea. ca exista lupte mai importante ca bla bla.

    „Există lupte mai importante decât Myspace-ul”


    Definirea priorității acțiunii este o modalitate de continuitate utilizată frecvent de cei care nu fac niciodată nimic în afară de căutatul scuzelor. Trebuie privit totul în ansamblu: cum acționează cineva concret împotriva capitalismului, și a altor surse de exploatare, dacă în permanență își anulează orice luptă, indiferent cât de simplă și de insignifiantă în aparență, ar fi aceasta? „Există lucruri mai importante decât vegetarianismul”, ”Există lucruri mai importante de făcut decât să critici Nike sau McDonalds”, „Lupta pentru sisteme de operare gratuite este ok, dar sunt lupte mai importante” și acum: „Ia și critică Myspace-ul, dar nu ai nimic altceva mai bun de făcut?!”....Fiecare dintre aceste lupte sunt doar abordări diferite ale aceleiași bătălii, îndreptate spre o luptă mai globală și mai constantă. Dacă ar fi să ne conformăm unei toleranțe nelalocul ei precum „Fii ceva mai cool omule, asta nu-i așa important”, tot avântul activismului zilnic s-ar pierde. Noi rupem toată mecanica activismului zilnic – care prin definiție, nu trebuie să fie neapărat remarcabil și să includă cât mai multe lucruri ce par „lipsite de importanță”. În cele din urmă, aceste lucruri se adună într-o luptă comună, la scara ei proprie, dar care măcar există.

    plus, nu vad de unde atata inversunare. nu traim in epoca de piatra (desi ar fi bine). e pana la urma un articol, nu ti-a dat nimeni in cap daca ai cont pe myspace. nu pricep de ce atata ofuscare si atata sensibilitate. in fine. la cat mai multe conturi pe cat mai multe site-uri! (ah, si destul de puerila abordarea cu `fiecare critica ce nu are`, serios??. poate e momentul sa se depaseasca atitudinea asta prin care toate lucrurile sunt `luate personal`. plus, vorba cuiva: `asta critica astia, ce n-au...daca n-au masini...evident ca le critica`...pai...nu prea de-aia le criticam. in fine. observ ca mai dureaza pana critica va fi inteleasa. pentru ca de acceptare aparent nu poate fi vorba.

    viva!

    RăspundețiȘtergere
  3. ah, si inca ceva. atitudinea asta imi pare foarte cunoscuta (din pacate). suna la fel cu principiul> daca nu putem distruge capitalismul si consumerismul, ce rost mai are sa luptam, prin urmare sa consumam!sa consumam!sa consumam!....dupa principiul asta e bun totusi myspace-ul, ca oricum toata lumea foloseste internetul, si-atunci daca nu putem distruge internetul, de ce sa mai criticam asa, doar cate un site, doua. pai...putem critica pentru ca gandim, in principiu. si toata lumea ar trebui sa fie capabila de simt critic. atat asupra propriei persoane cat si asupra mediului inconjurator. si critica nu inseamna `judecare`, `etichetare` sau mai stiu eu ce ineptii inventate tocmai pentru a nu accepta respectiva critica. plus ca... an enemy will never criticise you. asta in ideea existentei unei critici reale si nu a unei batai de joc. pentru ca da, cele doua nu sunt sinonime.

    RăspundețiȘtergere
  4. ca o ultima mentiune. nu vor fi aprobate comentariile in care se fac adresari directe.asta nu e circ nici spatiu de schimb de ofense. e foarte simplu. articolul nu a fost tradus si postat ca ofensa pentru nimeni. pe nimeni nu intereseaza cine si cate conturi are si pe unde. e un articol. care acum e tradus in romana. nu e nici un atac asupra celor care au conturi pe nush ce site-uri, nici altceva decat un text tradus, tocmai cu scopul de a spori textele disponibile in limba romana. ar fi o ideea ca sensibilitatea asta la orice sa se reduca, pentru ca in unele cazuri e, daca nu penibila, cel putin nefondata.

    RăspundețiȘtergere